• Adrian Walczyk

Jak przygotować się do wystąpienia publicznego?


- Dzień dobry, czy ma Pan wolny termin w przyszły weekend? Organizujemy imprezę firmową i szukamy konferansjera - pyta głos w słuchawce telefonu. - Mam - odpowiadam z uśmiechem, sięgając po notatnik i długopis. Od tego momentu rozpoczynam swoją pracę.


Praca konferansjera to nie tylko przeprowadzenie gości przez kolejne punkty wydarzenia. Powiedziałbym, że jest to finalny efekt naszej pracy. Najwięcej czasu powinniśmy poświęcić na odpowiednie przygotowanie się do imprezy. Najlepiej sprawdza się metoda siedmiu pytań, którą praktykuję od wielu lat.




Po pierwsze - co to za impreza?


Punktem wyjścia naszej pracy jest określenie jakiego typu imprezę mamy poprowadzić. Czy jest to koncert plenerowy dla mieszkańców gminy, impreza zamknięta dla pracowników firmy, uroczysta gala, a może kilkudniowy festiwal? Przyznaję, nie ma w tym nic odkrywczego. To pytanie nasuwa się automatycznie. Nikt przecież w ciemno nie bierze zlecenia. Jednak zadając to pytanie, spróbujcie sobie stworzyć w głowie pierwszy obraz wydarzenia. Jak wygląda sceneria? Kim jest Wasza publiczność? Jaki nastrój towarzyszy tej imprezie? Najprościej mówiąc - wczujcie się w jej klimat. Pomoże Wam w tym kolejne kluczowe pytanie.


Jaki jest cel imprezy?


Odpowiedź na to pytanie wydaje się oczywista. Każda impreza ma przecież zapewnić gościom rozrywkę. Zapraszamy ich po to, by dobrze spędzili swój wolny czas. Na etapie przygotowań do eventu warto jednak poszukać drugiego dna. Najlepiej to zobrazować na przykładzie poniższego case'u.


Pewna firma poprosiła mnie o poprowadzenie jubileuszu 25-lecia. Z tej okazji zarząd zaprosił swoich pracowników do ekskluzywnego hotelu na uroczystą kolację. Czas umilały występy kabaretów i muzycznych gwiazd. W trakcie imprezy wręczaliśmy statuetki dla najlepszych pracowników. O północy impreza taneczna. Wydawać by się mogło, że na tym koniec, a jednak zanurkowałem trochę głębiej...


Okazało się, że w gronie zaproszonych osób było kilku bardzo ważnych klientów firmy, których należało docenić. Pomyślicie zapewne - co ma do tego konferansjer? To przecież rolą organizatora jest uhonorowanie partnerów strategicznych. Poniekąd tak, ale dobry konferansjer powinien stworzyć odpowiednią oprawę słowną. I nie mam na myśli samego skomentowania wręczenia pamiątkowej statuetki. Warto poszukać wcześniej informacji na temat klientów, by podczas całego wydarzenia, między wierszami, zrobić należyty ukłon w ich stronę - nawiązując z nimi kontakt wzrokowy, zwracając się do nich bezpośrednio, być może czasami operując żartem adekwatnym do charakteru imprezy. Tego typu zabieg sprawi, że goście poczują się wyjątkowo, co może zaowocować kolejnymi kontraktami, zadowoleniem Waszego klienta i... kolejnymi zleceniami dla Was.


Nie zawsze podczas rozmowy telefonicznej czy wymieniania maili poznacie ukryty cel imprezy. Klient często wychodzi z założenia, że sam zadba o realizację swoich postanowień. My - jako konferansjerzy - możemy jednak w tym pomóc. Tworząc odpowiednią oprawę. Nie bójcie się pytać. Wasze zaangażowanie na pewno zostanie docenione.


Koniec części pierwszej.





Event&Media                         

Adrian Walczyk                     

NIP: 899-261-28-96

Tel. 605 365 400

E-mail: adrian.walczyk@gmail.com

  • Facebook Social Ikona
  • Instagram Ikona społeczna